Я досліджую світ

03.04.20
 Як розрізняти дерева, кущі й травянисті рослини?
1 Репродуктивна бесіда
·         Про що ми говорили з вами на попередньому уроці природознавства? (Про рослини)
·         До якої природи належать рослини? (До живої природи)
·         Чому рослини – це жива природа? (Рослини мають усі ознаки живих організмів: рослини народжуються, ростуть, дихають, живляться тощо)
2 Гра «Вирости рослину»
Давайте пограємо у гру «Вирости рослину»
Щоб  виросла рослина, потрібно згадати будову рослини і значення кожного органу.
·         Частина рослини, що знаходиться в грунті? (Корінь). Яку функцію він виконує? (Вбирає з ґрунту воду, поживні речовини, закріплює рослину в ґрунті).
·         Частина рослини, що знаходиться над ґрунтом? (Стебло).
Яку функцію виконує стебло. (Транспортує воду і поживні речовини від кореня до інших органів рослини).
·         Які органи рослини знаходяться на стеблі? (Листя, квіти)
·         Що з’являється пізніше на місці квітів? (Плоди)
·         Що знаходиться у плодах? (Насіння).
·         Молодці, діти, ви правильно дали відповіді на всі запитання і умовно виростили рослину. Як вона називається? (Соняшник). Чим цікава ця рослина? (Її голівка завжди повернута в той бік, де знаходиться сонце.). А чим корисна ця рослина? (З її плодів виготовляють олію.
 3 Асоціативний кущ  
Рослини   ( ліки, одяг, краса, їжа, чисте повітря, меблі)
 Висновок: рослини приносять величезну користь людям  та тваринам.
4  Обговорення оповідання «Чому заплакала ромашка?»
Жила-була у лузі Ромашка. Раділа вона ясному сонечку, погожій днині. Слухала спів пташок. Одного разу прийшли на луг діти. Хлопчику дуже сподобалася Ромашка і він зірвав її. Удома хлопчик поставив Ромашку в дуже красиву вазу і подарував мамі. Ромашка озирнулася, поглянула на гарну кімнату, вазу і …заплакала.
·         Чому заплакала Ромашка?
·         Чи міг хлопчик по-іншому показати мамі красу квітки и зробити подарунок?
·         Як слід ставитися до рослин?
Діти, давайте пофантазуємо і змінимо кінець оповідання так, щоб Ромашка не постраждала. (…Хлопчику дуже сподобалася Ромашка. Він дістав альбом і намалював гарний букет ромашок. Удома він подарував малюнок мамі. Мама була щаслива. )
5 Повідомлення теми і завдань уроку.
Діти, сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з рослинами, а з якими саме, ви дізнаєтеся, розгадавши загадки.
 Розгадування загадок
З жолудя він проростає,
В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
Люди міць його цінують. (Дуб)
Як прийде весна в садочок —
до лиця білий віночок,
ну а восени цій кралі
приглянулися коралі. (Калина)
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось,розцвіло.
Згодом стало біле – біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
Діти, що таке дуб? ( Це дерево)
Що таке калина? (Це кущ)
Що таке кульбаба) (Це квітка)
Сьогодні на уроці ми познайомимося з групами рослин, які є в природі, навчимося  їх розрізняти, будемо порівнювати рослини, що належать до різних груп. А також продовжимо  створювати картину «Світ, у якому ми живемо»
6 Розповідь
Рослин у природі дуже багато і всі вони не схожі одна на одну. Але за деякими спільними ознаками можна виділити три групи.


 (Верба, дуб, береза)
Порівняйте їх. Що в них спільного? Скільки стебел у рослин? (один)
Які стебла – міцні дерев’янисті чи м’які та соковиті?
Як одним словом можна назвати ці рослини?
Висновок: всі дерева мають одне міцне дерев’янисте стебло.
 (Калина, смородина, аґрус)
Порівняйте їх. Що у них спільного? Скільки стебел у рослин? (Кілька)
Які стебла – міцні дерев’янисті або м’які, соковиті? (Міцні дерев’янисті)
Де починають рости гілки? (Відразу від землі)
Як одним словом назвати всі ці рослини? (Кущі)
Висновок: у куща кілька міцних дерев’янистих стебел.
 (Ромашка, мак, волошка)
Порівняйте їх. Що у них спільного?
Які стебла – міцні дерев’янисті або м’які, соковиті? (М’які, соковиті)
Як одним словом назвати всі ці рослини? (Трав’янисті)
Висновок: трав’янисті рослини мають м’які, соковиті стебла.
7 Робота з підручником (стор.66)
8  Зошит с. 39
9 Розповідь про символи України з опорою на життєвий досвід учнів

Діти, українці здавна з повагою ставилися до рослин. Деякі з них є символами й оберегами нашої рідної землі. У нашого народу є прислів’я «Без верби і калини  нема України». Чому так кажуть?
По всій Україні ростуть кущі калини. З давніх-давен українці саджали калину біля хати як оберіг від злих сил. Калина є символом сімейного щастя і достатку. А чим корисна калина? (Плоди калини використовують як ліки від застуди)

10 Закріплення вивченого матеріалу
Молодці, діти, ви дуже багато знаєте про рослини. Давайте перевіримо, наскільки ви були уважні сьогодні на уроці.
 Вправа «Продовж речення»
– Міцне дерев’янисте стебло у дерев називається … (стовбур)
– У кущів багато дерев’янистих … (стебел)
– У трав стебло соковите і … (м’яке)
– Дерева – це верба, …
– Кущі – це бузок, …
– Трав’яні рослини – це тюльпан, …
 Гра «Що зайве?»
– Тополя, тюльпан, каштан, береза.
– Калина, смородина, пролісок, аґрус
– Клен, айстра, конвалія, кульбаба.
Висновок.
Сьогодні на уроці я дізнався, що …

Я зрозумів, що дуже важливо …


 02.04.20
Як вивчати будову рослин?
Підручник с. 65
Зошит с. 38
 Вивчення будови рослин.




 Робота з малюнками яблуні, чорної смородини, помідора.
—    Розгляньте малюнок яблуні.
—    Які частини яблуні зображено? (Яблуко, листя, квіти, корінь, стовбур)
—    Які кущі зображені? (Чорна смородина)
—    Назвіть частини цієї рослини. (Ягоди, листя, квіти, корені, стебла)
—    Назвіть частини помідора. (Помідор, листя, квіти, стебло, корінь)
—    Як назвати одним словом яблуко, ягоди смородини, помідор? (Це плоди)
—    Де утворюються плоди? (Плоди утворюються на місці квіток.)
Учитель розрізає яблуко, помідор, ягоду смородини.
—    Що міститься всередині кожного плоду? (Усередині завжди є насіння.)
—    Що є спільного в усіх рослин? (У усіх рослин є корінь, стебло, листя, квітки, плоди і насіння.)
Висновок. Усі рослини мають однакову будову:
•     корінь;
•     стовбур;
•     лист;
•     квітка;
•     плід.
 Розповідь про значення кожної частини рослини.
—    Навіщо рослині коріння?


РОЗПОВІДЬ ДІДУСЯ КОРЕНЯ
Я сьогодні завітав до вас, щоб ви, діти, почули розповідь дідуся-кореня. У ґрунті міститься велика кількість коріння. Коріння дерев живуть довго — від 50 до 500 років, кущів — від 10 до 20 років, а трав — від 1 року до 20.
Коріння ростуть упродовж усього життя рослини. Вони рухаються між частками ґрунту у пошуках води і мінеральних солей.
Своїм коренем я закріплюю рослину в ґрунті, міцно утримую її. Чим більше рослина, тим більше корінь.
Коренем я дістаю з різних куточків ґрунти воду для рослини з розчиненими в ній мінеральними солями, які відправляю по стволу до гілок і листя.
—    Складемо ланцюжок, що демонструє взаємозв’язок усіх частин рослини.
•     Для чого потрібне стебло? (Тримає листя і квітку.)
•     Для чого потрібне листя? (Ловить сонячне проміння, листям рослина дихає.)
•     Для чого потрібна квітка? (У ній утворюються насіння і плоди.)
—    Як ви вважаєте, чи зможе рослина жити без якої-небудь частини?
Висновок. Усі частини рослини важливі та взаємопов’язані. Це єдиний органі
—    Що нового ви дізналися ?
—    Що є спільного у будові рослин?
—    Де утворюються плоди?

—    Для чого рослині корінь, стебло, листя?

31.03.20
Тема. Якими бувають рослини?
Підручник с. 63 – 64
Друкований зошит с. 36 - 37

     Хвилинка календаря.
Яке сьогодні число?
Який місяць?
Який день тижня?
Який сьогодні день: похмурий чи ясний?
Яке небо: похмуре чи ясне?
Чи є сьогодні опади? Які саме?
Який сьогодні вітер: слабкий чи сильний?
Що змінилося порівняно з минулим тижнем?

    Актуалізація опорних знань, мотивація навчального матеріалу, повідомлення теми .
—    
На які дві групи поділяється природа? (Жива, нежива)
—    Пригадайте, що таке жива природа. (Рослини, тварини, гриби і людина — це жива природа.)
Відгадайте загадку:
•    Тільки вийдеш із хати, то зустрінеш нас.
Ми — це сад зелений, ми — гаї й діброви, ми — це трави й квіти.
Хто такі ми, діти? (Рослини)
—    Як ви здогадались?
—    До якої природи належать рослини. (Живої.)
—    Чому рослини належать до живої природи? (Рослини народжуються, живляться, дихають, дають потомство, помирають.)
—    Відгадайте загадки.
•    Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
•    Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле і за вітром полетіло. (Кульбаба)
—    Як ви здогадались?
—    Де ростуть ці рослини? (Цибуля росте на городі, а кульбаба — у лузі.)
—    Послухайте казку.
Посперечалися Цибуля з Кульбабою, хто найважливіший для людини.
—    Я, — сказала Кульбаба, — бо я росту у лузі. Мене дощик поливає, мені сонечко всміхається, мене люблять комахи. Людина радіє, коли мене побачить.
—    Ні, я, — відповіла Цибуля. — Мене люди люблять. Вони мене вирощують. Ти, Кульбабко, — дика рослина, а я — культурна.
—    Про що розповідається у казці?
Поміркуйте, яку б рослину ви назвали культурною, а яку — дикорослою?
—    Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які рослини є дикорослими, а які — культурними.
  Вивчення нового матеріалу.
    
Підручник с. 63 – 64


Зошит с. 36
—    Які рослини зображено на малюнку?
—    Де ростуть, зображені на малюнку рослини? Які рослини ростуть у лісі? Які у водоймі? Які на луках? (Сосна, шипшина і підсніжник ростуть у лісі, глечики жовті — у водоймі, подорожник і кульбаба — на луках.)
—    Хто їх садить і доглядає? (Ніхто.)
Сосна, шипшина, підсніжник, глечики жовті, подорожник і кульбаба — дикорослі рослини.
Їх ніхто не сіє і не доглядає.
Висновок. Рослини, яких ніхто не садить і не доглядає, називають дикорослими.

—    Як людина використовує дикорослі рослини?
(Дикорослі рослини людина використовує як ліки, з їх плодів варить варення, готує сік, виробляє меблі, милується ними, дихає киснем, який виробляють рослини.)
Зошит с. 37.
—    Які рослини зображено? (Буряк, помідор, соняшник, тюльпан, лілія.)
—    Де вони ростуть? Які рослини ростуть у полі? Які — на клумбі? Буряк, помідор, соняшник ростуть у полі. Тюльпан і лілія — на клумбі.
—    Хто їх садить і доглядає? (Людина.)
Буряк, помідор, соняшник, тюльпан і лілія — культурні рослини. їх виро¬щують і доглядають люди.
Висновок. Рослини, які вирощують люди, називають культурними.
4.    Розповіді учнів.
—    Які культурні рослини людина вирощує на городі, у полі? (Картоплю, буряк, кукурудзу, моркву, капусту.)
—    Які культурні рослини людина вирощує в саду? (Яблуні, груші, вишні, агрус, смородину.)
—    Які культурні рослини людина вирощує на клумбі? (Чорнобривці, айстри, троянди, тюльпани.)
—    Як назвати одним словом рослини — огірок, айстри, слива? (Культурні.) Чому? (Бо їх вирощує людина.).
—    Для чого людина вирощує культурні рослини? (Щоб отримати олію, цукор, кашу, хліб, одяг.)
—    Як одним словом назвати олію, цукор, кашу, хліб? (їжа.)
—    Поміркуйте! Навіщо людина вирощує квіти? (Рослини прикрашають людські оселі. Вони милують око, створюють затишок.)
—    Яка квітка вам найбільше подобається? Чому?
Висновок. Усі культурні рослини походять від дикорослих.


    Закріплення вивченого матеріалу.
1.    Продовжити перелік.
Культурні рослини — це груша, ....
Дикорослі рослини — це ялина, ... .
2.    Знайти зайве у кожному рядку.
Буряк, вишня, смородина, ялина.
Калина, конвалія, троянда, клен.
2.    Гра “Хто найкмітливіший?”
— Відгадайте загадки.
-Які рослини — дикорослі чи культурні — називають слова-відгадки?
•    Довгий, зелений, добрий і солоний, добрий і сирий.
Хто він такий? (Огірок)
•    Квітка пишна, квітка гожа, на троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)
•    Я не м’ясо і не хліб, не капуста і не біб, та смакую я усім:
мене печуть, мене варять,
мене їдять, мене хвалять. (Картопля)
•    Стоять красуні на воді, вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)
•    Сам червоний, а чуб зелений. (Буряк)
•    Ми у лісі проживаєм, дзвоном сонце зустрічаєм.
Маєм гарні сині очки, називаємось ... (дзвіночки).
•    За хатиною в садочку у зеленому віночку
та в червоних намистинах стоїть дівка молода.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти: за намисто кожен — смик!
Та й укине на язик. (Вишня)
•    Що за дерево, чий цвіт
пахне медом на весь світ? (Липа)
•    Сидить вона на городі вся в латках. (Капуста)
•    Не гаряче, а пече — утечеш,
при дорозі не скубнеш — обминеш.
Дуже злючою бува ця трава, називається вона ... (кропива).
•    Круглий, як куля, зелений, як трава, червоний, як кров, солодкий, як мед. (Кавун)
У зеленому лісочку під мережаним листочком червоніє невеличка спіла ягідка ... (суничка).






27.03.20
Тема. Який склад має ґрунт? Чому кажуть, що родючий ґрунт  - « батько» врожаю?
 Хвилинка календаря.
Яке сьогодні число?
Який місяць?
Який день тижня?
Який сьогодні день: похмурий чи ясний?
Яке небо: похмуре чи ясне?
Чи є сьогодні опади? Які саме?
Який сьогодні вітер: слабкий чи сильний?
Що змінилося порівняно з минулим тижнем?

Бесіда.
- Якими властивостями подібні між собою вода і повітря?
- Чи можливе життя без води та повітря? Чому?
- Як діти можуть дбати про чистоту води і повітря?

1. Бесіда за малюнками в підручнику. С.59
Роздивіться малюнки у підручнику.
Куди висаджують рослини? (в землю, а точніше у ґрунт)


2. Розповідь.
Від чого залежить урожай рослин?
Запам’ятайте діти: урожай рослин залежить від родючості ґрунту.
3. Цікава інформація.
1) У ґрунті ростуть рослини, а також живуть деякі тварини. Наприклад: кроти,черв’яки. А такі тварини, як лисиці, борсуки, миші, створюють нори під землею і мешкають там.
2) Чи знаєте ви, що найродючіший ґрунт – чорнозем. А наша Батьківщина Україна багата на чорноземи.
4. Практична робота.
Ми побуваємо зараз з вами у ролі дослідників.
-Чи знаєте ви, що ґрунт містить воду?
Дослід 1.
Я вкину грудочку ґрунту у воду, а ви подивитеся, що буде відбуватися. Тож, що ми бачимо у пробірці? (бульбашки)
- Про що це говорить? (у ґрунті є повітря)
Дослід 2.
Я розмішаю ґрунт у воді. На самому дні осяде пісок. Трохи вище буде глина. А зверху – грунт.
-Скажіть, а якого кольору ґрунт? (чорного)
Так, він чорного кольору завдяки перегною.
А що ж таке перегній?
5.Як потрібно охороняти ґрунт?
Пам’ятка: аби ґрунт був родючим, його треба удобрювати, виривати бур’яни, садити культурні рослини. Також необхідно орати землю трактором, тоді ґрунт буде пухким і в ньому краще будуть рости рослинки. Також не можна викопувати черв’ячків з ґрунту, адже вони збагачують його необхідними солями та поживними речовинами.
6.Гра «Правда чи неправда». (використання фішок)
Я буду говорити твердження. Якщо воно істинне – показуєте зелену фішку, якщо хибне – рожеву. (А про істинні і хибні твердження ви пам’ятаєте з уроків математики)
Ґрунт – верхній, родючий шар землі.
У ґрунті ростуть рослини.
Птахи живуть у ґрунті.
Чим менше в ґрунті перегною,тим вищий урожай.
Перегной надає ґрунтові чорного кольору.
У ґрунті немає води та повітря.
Всі люди повинні берегти ґрунт.
Давайте подивимося ще раз на схему та на малюнки і повторимо з чого складається ґрунт. (Відповіді дітей)
Відмерлі рештки рослин та тварин – це … (перегній)
Якщо ґрунт буде поживним він дасть нам багатий … (урожай)
Найкращий ґрунт, чорного кольору, якого так багато на Україні має назву … (чорнозем)
Хто може жити у ґрунті? (тварини)
Прочитайте ключове слово нашого уроку. (ґрунт)
Зошит с. 34-35
Як ви розумієте прислів’я?
Чому кажуть, що родючий ґрунт  - « батько» врожаю?
 Підсумок.
-. Що ми вивчали ?
-. Що таке ґрунт?
- Де ми можемо бачити його ?
Підручник с 59 – 61, зошит с.34 – 35, вивчити склад ґрунту. Які умови необхідні лдя урожаю рослин?
   Пройди          ТЕСТ

26.03.20
Тема. Що означає слова « земля» і «ґрунт»?
Земля = планета; земля = поверхня планети, ґрунт = верхній шар землі.

Підручник с. 58



 24.02.20
Тема. Де міститься вода?  Чому нам потрібна вода? Мої досліди. Які властивості має вода?
Підручник с.53- 56, прочитати.
Щоденник новин.
Дата …
Місяць …
Сьогодні … ( день тижня)
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади.
Вивчи вірш напамять.
Жива вода
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у цвіті.
                                 Л. Забашта
-Де саме на Землі ми можемо  знайти воду?
- Що уявляєте, чуючи слово «вода»? «Асоціативний кущ»
Колодяз, лід, рідина,  океан ……….
Узимку спить, а у літку шумить. ( Річка)
Серед поля лежить дзеркало, скло блакитне , а рама зелена.(Озеро)
 Де ще ми бачимо воду?( Море, ….)
Ніг немає, а йде, очей немає, а плаче. (Хмара)
Дослід


( Здавіть палицями листочок рослини – між пальцями  зявляється вода)
Де ще можна знайти воду на землі? ( У рослинах)
Помідор на 95% складається з води, огірок з 98%.
У тілі тварини та людини 65% води. Вода є  у кожній живій істоті.
Переглянь відео.


Виконайте досліди з водою. Запамятати властивості води.
1дослід.
 Відкрийте кран і спостерігайте за водою.
В якому стані вода? ( Рідкому)
Який колір? ( Прозора)
Який смак? ( Не має смаку)
Якої форми? ( Не має форми)
2 дослід.
 Закипятити воду у чайнику.
У який стан перетворилась вода? (Водяня пара)
Якої форми? ( Не має форми)
Чи « зникне» вода, коли википить чайник?
3 дослід
Заморозити воду.
В якому стані вода? (Твердому стані)
Чи має форму? ( Так)
Наведіть приклади коли в природі вода може бути у рідкому стані, твердому стані  та водяною парою.
Перегляньте відео.
С.53-56 ,відповідати на питання , вивчити вірш напам' ять, виконати досліи, тест.

Пройди ТЕСТ

Які обєкти природні, а що створила людина?




Чому сонце на Землі - найголовніше?

Чому без повітря немає життя?

Немає коментарів:

Дописати коментар